Lekáreň PharmaTop

starostlivosť o Vaše zdravie

Späť

Ako sa správne opalovať?

Pridané: 25.5.2012 22:16:00 Počet zobrazení: 3533

25 Máj 2012

V posledných dňoch sa ručička na teplomeri vyšplhala do závratných výšin, čo potešilo najmä opaľovaniachtivých ľudí. Slnečné lúče sú veľmi prospešné, okrem toho, že dajú našej pokožke zlatistú farbu, pozdvihujú aj náladu, dodávajú organizmu energiu a podporujú tvorbu vitamínu D. Avšak treba mať na pamäti, že všetkého veľa škodí. Slnečné žiarenie obsahuje nebezpečné ultrafialové lúče, preto by sme sa mali opaľovať s mierou, a najmä chrániť si pokožku prípravkami na opaľovanie.

 

 

Na čo slúži vitamín D

Vitamín D alebo aj kalciferol podporuje vstrebávanie vápnika, čo je základom pre zdravý vývoj zubov a kostí. Jeho nedostatok spôsobuje poruchy kostry, únavu, zníženú odolnosť voči infekciám. Prebytok zase spôsobuje zvýšenie hladiny vápnika v krvi, nevoľnosť či stratu chuti do jedla. Vedeli ste, že na vytvorenie potrebného vitamínu D telu úplne postačí desať minút na slnku tri razy týždenne? Takže so slnením to skutočne netreba preháňať.

 

Aké požičaj, také vráť

Naša pokožka má pamäť ako slon a po 40. roku nám každé spálenie môže vrátiť v podobe vrások, pigmentových škvŕn, ale aj rakoviny kože a poškodenia zraku.
Môže za to UV žiarenie, proti ktorému by sme sa mali chrániť prípravkami s faktorom SPF (Sun Protection Factor ). Ten podľa toho, či ide o faktor s fyzikálnym alebo chemickým filtrom, slnečné žiarenie buď odráža ako zrkadlo, alebo pohlcuje a absorbovanú energiu premieňa na teplo.

 

Čo je UV žiarenie?

Laicky povedané, ultrafialové žiarenie je neviditeľná časť slnečného žiarenia, ktorá preniká do pokožky. Poznáme tri druhy:
UVA žiarenie – preniká do hlbších štruktúr kože a spôsobuje jej starnutie a rakovinu. Na rozdiel od UVB lúčov je zákernejšie, pretože ani dlhodobé vystavenie pokožky tomuto žiareniu nemá žiaden príznak začervenania, čiže nevieme určiť, ako dlho môžeme byť na slnku.
UVB žiarenie – spôsobuje začervenanie a spálenie kože. Pred ním sa chránime slnečným ochranným faktorom SPF. Číslo faktoru nás informuje, ako dlho môžeme byť na slnku, aby sme sa nespálili. U každého je to individuálne. Vypočítame si to tak, že čas, kým nám pokožka sčervená, vynásobíme číslom SPF. Napríklad, ak nám pokožka sčervená po 15 minútach opaľovania, tak s ochranným faktorom 20 môžeme byť na slnku 300 minút (15 min. x 20 SPF). To znamená, že vyšší faktor nechráni viac, ale len predlžuje pobyt na slnku.
UVC žiarenie – je pohltené ozónovou vrstvou, takže nie je pre nás nebezpečné.

 

Pre čo najlepšiu ochranu, si vyberajte také prípravky na opaľovanie, ktoré obsahujú aj UVA a UVB filter a sú vodeodolné.

10 rád ako sa chrániť
1. Začnite s opaľovaním pozvoľna, aby si koža postupne privykla na slnko a od začiatku používajte ochranné prípravky.
2. Medzi 11. a 15. hodinou sa vyhýbajte pobytu na slnku, slnečné žiarenie je vtedy najtinzívnejšie.
3. Natierajte sa niekoľkokrát za deň.
4. Po kúpaní sa vždy osušte, lebo kvapky vody pôsobia ako zväčšovacie sklo.
5. Prípravky na opaľovanie používajte, aj keď je zamračené, žiarenie preniká aj cez mraky.
6. Opaľovacie prostriedky držte v chlade, pretože pôsobením tepla sa poškodzujú ich ochranné vlastnosti.
7. Proti nepriaznivým účinkom UV žiarenia pomáhajú aj vitamíny A, C, E a antioxidanty, tie pripravia pokožku na slnenie zvnútra.
8. Používajte slnečné okuliare so 100% ochranou proti UV žiareniu.
9. Zvýšenú pozornosť venujte pokožke na tvári, pretože je citlivejšia, a nezabúdajte ani na pery.
10. Ak by ste sa predsa len spálili, kožu natierajte prípravkami po opaľovaní a kým sa pokožka úplne nezahojí, v nijakom prípade ju nevystavujte slnku.

 

Deti a slnko
Odpovedá detská lekárka MUDr. Monika Antošová

Deti do roka chráňte pred slnkom
• Kočík by mal byť so strieškou, tá by mala prekrývať celé telo dieťaťa. Mal by byť umiestnený v tieni.
• Ak dieťa chodí, je vhodný klobúčik, ktorý chráni nielen hlavu, ale aj tvár a krk. Batoľatá by mali mať aj slnečné okuliare.
• Dieťa má byť oblečené ľahko, vzdušne, používajte prírodné materiály, nefarbené. Aj pri kúpaní v bazéne by mali mať oblečené tričko, ktoré ich ochráni pred slnečnými lúčmi.
• Nie vždy je možné úplne sa vyhnúť slnečnému žiareniu. V takom prípade treba použiť ochranné krémy s fyzikálnym filtrom, ktoré slnečné lúče odrážajú. Chemický filter ich pohlcuje. Krémy s fyzikálnym filtrom spoznáte podľa toho, že obsahujú titanium dioxid.
• Vhodné sú špeciálne krémy pre deti s ochranným filtrom 30, v prípade bielej pokožky, resp. sklonu k rýchlemu spáleniu ochranný faktor 50. Tieto krémy sa dajú kúpiť v lekárňach.
• Batoľatá by nemali byť na slnku od 10.00 do 16.00 hod. Mimo týchto hodín (pred 10.00 a po 16.00 ) je vhodné nechávať dieťa na slnku postupne. Začínať len s pár minútami a postupne predlžovať, nie však dlhšie ako pol hodiny denne. Samozrejme s použitím ochranného krému.
Chráňte aj staršie deti
• Deti v predškolskom veku by sa nemali vystavovať slnečnému žiareniu medzi 11. a 15. hodinou.
• Aj mimo tohto času treba chrániť ich oči slnečnými okuliarmi s kvalitným UV filtrom.
• Dbať na dostatočný príjem tekutín.
• Predchádzať spáleniu pokožky pri veternom počasí a pri vode. Vtedy k nemu dochádza skôr, pretože dieťa necíti pôsobenie slnečných lúčov tak intenzívne.
• Opaľovať sa postupne. Používať kvalitné krémy s fyzikálnym filtrom, s najnižším faktorom 15. Ak ste pri vode a dieťa chodí často do vody, používajte vodeodolné krémy. Napriek tomu natierajte dieťa často.
• Používať balzam na pery s UV filtrom

 

Autor: KRISTI KLEIMAN

Diskusia

(0 komentárov)
Žiadne komentáre

Partner:

3% + 2% cashback

 

6% (VIP 7%)

__________________

Možnosť platby darčekovými poukazmi

 

__________________

Prevadzkovateľ: PharmatopIII,s.r.o., IČO: 44657382, DIČ: 2022831294, IČ DPH: SK2022831294, Zápis v OR Okresného súdu Bratislava I, oddiel Sro, vložka číslo: 57876/B

Prihlásenie